A számítógépes múzeumi nyilvántartás aktuális kérdéseiről

Makai Judit-Veres Gábor

Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma

A jelenleg érvényes jogszabályok az országos múzeumok részére kizárólag papír alapú nyilvántartások vezetését teszik lehetővé (leltárkönyvek, leírókartonok, szekrénykataszter, stb.). Ugyanakkor több országos múzeumban használnak olyan számítógépes programokat, amelyek a megkövetelt nyilvántartások adatait – esetenként további információkkal kiegészítve – tartalmazzák. Természetesen a jelenlegi rendelkezéseknek megfelelően ezen múzeumokban párhuzamosan továbbra is vezetik a papír alapú nyilvántartásokat.

2001. májusában az NKÖM – a Közgyűjteményi Főosztály és az Informatikai főosztály munkatársainak részvételével, valamint külső muzeológus és informatikus szakemberek bevonásával – projektet indított, amelynek feladata, hogy megteremtse a lehetőséget a múzeumok számára a kötelező nyilvántartások számítógépes vezetésére.

A projekt főbb lépései:

1: A muzeális intézmények nyilvántartási szabályzatáról szóló miniszteri rendelet módosítása

2: Szabvány illetve ajánlás kidolgozása, melyek alapján új rendszerek fejleszthetők illetve a meglévő rendszerek átalakíthatók a rendeletnek megfelelően

3: Logikai rendszerterv kidolgozása, illetve a rendeletnek megfelelő rendszer elkészítése a minisztérium koordinálásával

A rendelet (jelenleg tervezet):

- lehetővé teszi mind a hagyományos, mind a számítógépes nyilvántartást

- a digitális hitelesítési problémák miatt a számítógépes nyilvántartás esetén is kötelezővé teszi évente a leltárkönyvek kinyomtatását, melyeket megfelelő módon (aláírás, pecsét) hitelesíteni kell

- a múzeumok által fejlesztett számítógépes rendszereket csak megfelelő átalakítás után (ha ez szükséges), engedéllyel lehet hivatalos használatba venni

- a múzeumok jelentős önállóságot kaphatnak a több helyen előírt kötelező tárgyszólisták felépítése terén

-stb.

Az előadás a rendelet tervezettel, illetve a projekt tervezett további szakaszaival foglalkozik.