Az itáliai barokk rajzok vizsgálata
Nicholas Turner
Cecilia House, Tilbury-juxta-Clare Essex, Nagy-Britannia
Ez az előadás néhány kutatónak a barokk itáliai rajzokra vonatkozó megállapításait tárgyalja. A legalapvetőbb ezek között a szerzőség kérdése. Egy adott művész rajzaira vonatkozó megfelelő forrásgyűjtemény felépítésének fontosságát egy író helyes szövegének megállapításához szükséges irodalomkritikai kutatómunkához lehetne hasonlítani. Ha a forrásgyűjtemény félreértelmezi a művész munkásságát, a művész ugyanúgy károsul, mint a nézői.
Egy adott rajz szerzője helyes meghatározásának folyamata nem egyszerűen egy tudományos játék, hanem a mű helyes értelmezésének kritikus pontja. Hogy csak egy példát említsünk: óriási tisztánlátás szükséges a több száz aláírás nélküli, többségében nem dokumentált rajz osztályozásához, amelyek az 1620-as években készültek a neves régiségkereskedő és műgyűjtő Cassiano dal Pozzo (1588-1657) „Papír Múzeuma” számára. Tudomásunk van róla, hogy ezeket a rajzokat olyan művészek készítették, mint Pietro Testa (1612-1650), Bernardino Capitelli (1589-1639) és mások. Ezek közül számos alkotás Windsorban és a British Museum-ban maradt fenn.
Az előadás az itáliai barokk rajzokra vonatkozó más kérdéseket is érint. Végül, a származási hely fontosságát hangsúlyozzuk. Ez utóbbi tényezőt mostanáig valahogyan mellőzték, holott az eredet kérdése a kutatás számára széles területet jelent, amely időnként váratlanul fontos eredményekhez vezethet.
Az itáliai barokk rajzok különösképpen akkor foglalkoztattak, amikor a British Museum Nyomatok és Rajzok Osztályának kurátora voltam 1974-től 1994-ig. Ezen munka egy részének tudományos eredményei megjelentek az elmúlt januárban a Római barokk rajzok a British Museum Nyomatok és Rajzok Osztályának gyűjteményében című katalógusomban.